GALATER®

A hagyományos megoldások hátrányai
Beton alap és aszfalt kopóréteg pályaszerkezet hátránya

  • a beton alap érzékeny a teherbírásra, könnyen átreped
  • dilatációs keresztrepedés keletkezik rajta minden forgalom nélkül is egy-két év alatt
  • egy réteg aszfalt vastagsága a repedés átütés megelőzésére nem elegendő, az is átreped
  • a víz behatol, a por eltömi a réseket, emiatt a repedés egyre jobban megnyílik
  • beton és aszfalt közötti tapadás is megszűnik, elválik az aszfaltréteg a beton alaptól a repedés mentén, és kagylós letöredezésekben megindul a tönkremenetel
  • ezek javítása a kátyúzás. A fenntartás jelentős részét felemésztheti ez a költség, ezért jó lenne elkerülni és ebből a pénzből inkább új utakat építeni
  • a repedések, burkolatszélek mellett bejutó téli sós hólé a beton alapot bomlásnak indítja, korrózió kezdődik, anyagában tönkre megy és morzsalékossá válik
  • az alap  teherbírása is fokozatosan megszűnik
  • leromlott burkolat jellemző képe a mozaikrepedezett felület, amit kátyúk tarkítanak
  • nincs az a fenntartási költség, amit ne lehetne elkölteni.

Igaz? – igen!

A hagyományos megoldások hátrányai
Zúzott alapréteg és aszfaltréteg kopóréteg egy rétegben pályaszerkezet változat

  • hátránya az alsóbbrendű úthálózatról ismeretes hepehupás felület
  • sok kátyú, a bomló, mozaikrepedezett kopóréteg, töredezett burkolatszélek,
  • gödrös, elázott padka
  • a zúzott alap alá kellően teherbíró, homogén tömörítettségű felület lenne szükséges
  • a földmű sohasem teljesen egyenletes tömörítettsége miatt egyenetlenségek keletkeznek, gödrök alakulnak ki,
  • ezek görbületét az aszfalt nem képes elviselni, átreped
  • az összegyűlt víz itt marad, behatol és eláztatja a földművet, ami miatt még kisebb lesz a teherbírás
  • a szemcsés réteg is belenyomódik, azaz a vastagsága az alapnak egyre vékonyabb lesz
  • a folyamat gyorsuló
  • végeredmény egy széle töredezett, kátyús, hepehupás, mozaikrepedezett felület

Igaz? Igen!

Összefoglalva, a kisforgalmú lakó-utat ma nem a forgalom, hanem az időjárás, az idő, és a tervezéssel, a rossz pályaszerkezet megválasztással bevitt „bomba” teszi tönkre.
Ezért egy új megoldást – a GALATERT® - dolgoztunk ki.

Tekintse meg a Galater® építési fázisait (PDF dokumentum).
A letöltéshez kattintson a szövegre.

Más lehetséges alternatív megoldások és hátrányai
Recycling-eljárás

  • meglévő útfelület anyagainak újra-felhasználásával, újra keverésével, a helyszínen készül
  • a hiányzó részt lehet elteríteni, lehet egy vastagabb réteget egyszerre bekeverni, azt tömöríteni, majd ennek felső részét újra felmarni és kötőanyaggal (mész, bitumen, cement, víz) összekeverni
  • Hátránya lakott településen belül – sajnos- óriási:
  • a gépmonstrum alig tud mozogni,
  • az előre haladó maróhenger síkja a közműszerelvényeket nem érheti el, szakaszosan tud csak dolgozni
  • a kihagyott szelvényekben kézi munkával kell kiszedni és helyettesíteni az anyagot
  • Látni kell, hogy ez az eljárás sajnos csak a védőréteget és az alapréteget képes megújítani, azaz fenti probléma megmaradhat (kopóréteg átrepedés, mozaikrepedés, fészkesedés, aszfalt leválás).

Igaz? Az!

 

Más lehetséges alternatív megoldások és hátrányai
Lágyaszfalt

  • finnaszfalt igen kedvelt lett az utóbbi időkben, melynek okain érdemes elgondolkodni
  • speciális hideg aszfaltot takar, aminek kötőanyaga olajosabb,
  • magas deformációk elviselésére alkalmas
  • kisforgalmú utakon nem kell a keréknyomosodástól tartani
  • nem reped meg deformáció esetén sem
  • előnye, az hátránya is egyben, lejtőkön bebordásodik, megcsúszik, melegben igen puha
  • az után-tömörödő földművet, alapot süllyedésében követi
  • ára inkább közepes, mert a finisher és tömörítő henger éppúgy kell hozzá, mint egy meleg aszfaltozáshoz
  • hidegaszfaltban azonban elfér a martaszfalt, az újra hasznosítható a törtbeton és sok más újra hasznosítható melléktermék
  • lágyaszfalt jó példa arra, milyen irányt kell venni a lakóutak pályaszerkezetének ahhoz, hogy azok sikeresek, alacsony fenntartási költségűek legyenek

Így van?

 

Közbeszerzési törvény

Tervezés

  • KBT a kizárólagos jogok miatt a tervezés pályáztatása a KBT 125§ 2bek (b) pontja szerinti hirdetmény nélküli, tárgyalásos egyfordulós eljárással bonyolítható
  • a Közbeszerzési Döntőbizottságot a tárgyalás napján a KBT előírásai szerinti adatokat megküldve kell tájékoztatni a KBT 132§ illetve a 135§ (2) bek szerint
  • az Önkormányzat ezen felül gyorsított eljárást is alkalmazhat 136§ szerint

Kivitelezés

  • KBT szokásos előírásait kell alkalmazni
  • a kiírt tender feltétele a vállalkozó alkalmasságának elbírálásában az, hogy a Licenc használatára a Vállalkozó jogosult legyen
  • ez Megrendelő érdeke, mert a Kivitelezői alkalmasságot – gépek, referenciák elbírálása és szakoktatás – a Licencia gazda elvégzi, ellenőrzi és tanúsítja
  • ezzel a szakszerű kivitelezést és minőséget garantálja
  • az Önkormányzat fenntartási költsége ezzel minimális a következő 20 évre

Megéri?

Ugrás a lap tetejére

Friss Információk:

2012.06.08
IV. Magyar Feltalálók Napja alkalmából a GALATER® Subert István feltaláló előadásában, nagy sikerrel a tíz legnagyobb magyar innováció között került bemutatásra. A kiemelkedő piaci lehetőségeket mutató, évi 200Md HUF-ra becsülhető projekt méretével a mélyépítés mai válságából kiutat jelenthet. A kisvállalkozók piaci lehetőségeit jelentősen segítő lakóút szerkezet használati mintaoltalmat kapott, így Magyarország javára azonnal hasznosítható. A pályázati rendszer megfelelő állami kontroll kiépítésével az önkormányzati önrészt bontott, újra hasznosítható anyagokkal biztosítva, jelentős uniós támogatások hívhatók le, melyek azonnali megélénkülést hozhatnak a mélyépítésnek és a nemzetgazdaságnak – állami finanszírozás igénye nélkül.
GALATER®
2012.05.15
Hasznosítási ajánlat, innovációs felhívás hazai nagy Kivitelező cégeknek. Több vezető kivitelező cégnek felajánlottuk, hogy a GALATER® lakóút tervezési-kivitelezési program előnyeit bemutatjuk és a hasznosításban partnereket keresünk. A kiemelkedő piaci lehetőségeket mutató projekt a mélyépítés válságából kiutat jelenthet. A vállalkozók piaci lehetőségeit jelentősen segítő lakóút szerkezet használati mintaoltalmat megkapta, így az az ország javára azonnal hasznosítható. Vezető nagy kivitelezőket, mint a Duna-Aszfalt, Colas-Út és Euroaszfalt, valamint a kisvállalkozó Barabás Téglakő Kft-t együttműködési ajánlatunkkal megkerestük, támogatásukat kérve a hasznosításra.
GALATER®
2011.10-12 hó
Önkormányzati próba-beépítések, felhívás
Több cégünkhöz közelálló Önkormányzatot is megkerestünk és felajánlottuk, hogy a GALATER® lakóút tervezési-kivitelezési program előnyeit konkrét kísérleti szakaszon bemutatjuk, melyet térítés mentesen megtervezünk és levezetünk. Az alkalmasságot egy tél után, mérésekkel is igazoljuk. Érd, Tárnok, Diósd polgármesterei választhatnak a felkínált lehetőség közül.
GALATER®
2011.10-12 hó
Önkormányzati próba-beépítések, felhívás
Több cégünkhöz közelálló Önkormányzatot is megkerestünk és felajánlottuk, hogy a GALATER® lakóút tervezési-kivitelezési program előnyeit konkrét kísérleti szakaszon bemutatjuk, melyet térítés mentesen megtervezünk és levezetünk. Az alkalmasságot egy tél után, mérésekkel is igazoljuk. Érd, Tárnok, Diósd Polgármesterei a nagy csatornaépítési munkák után érdemben kell foglalkozzanak a lakóút építések kérdéseivel. Az innováció alkalmazásának előnyeit előbb kell megismerni, alkalmazni, mint ahogyan az uniós támogatási lehetőségek megszűnnek.
GALATER®
2011.11.17
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Infrastruktúráért Felelős Államtitkárságot – Dr Jobb Sándor urat levélben tájékoztattunk a GALATER® lakóút tervezési-kivitelezési program előnyeiről és nemzetgazdasági előnyeiről, gazdaságélénkítési lehetőségeiről, mellékelve a projektismertető tájékoztatót.
GALATER®
2011-08-03
Építésügyi Minőségellenőrző Intézet
Dr Matolcsy Károly úrat levelünkben tájékoztattuk a törtbeton alkalmazását elősegítő projektről és egyeztetést kértünk a GALATER® lakóút tervezési-kivitelezési program bevezetésének lehetőségeiről és nemzetgazdasági előnyeiről, gazdaságélénkítési lehetőségekről és szakmapolitikai támogatásáról.
GALATER®
2011.07.26
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Infrastruktúráért Felelős Államtitkárságot Dr Völlner Pál és Schváb Zoltán urakat levélben tájékoztattunk a GALATER® lakóút tervezési-kivitelezési program előnyeiről és nemzetgazdasági előnyeiről, gazdaságélénkítési lehetőségeiről, kérve meghallgatásunkat.
GALATER®
2011.06.30.
Közlekedéstudományi Intézet:
Tombor Sándor ügyvezető úr tájékoztatása mellett tárgyalásokat javasoltunk az Intézet közreműködésére a licenc-engedélyek elbírálásában és együttműködést a GALATER® lakóút tervezési-kivitelezési program bevezetésének lehetőségeiről és nemzetgazdasági előnyeiről, gazdaságélénkítési lehetőségekről és szakmapolitikai támogatásáról.
GALATER®
Előző információ Információ léptetés Következő információ

Elérhetőségeink:

mail@galater.hu